Monday, July 12, 2010

Pesan Arwah Mak & Ayah


Kepenatan. Sabtu lepas, pindah angkut semua barang2 dari rumah ke rumah baru. Ibarat sirih pulang ke gagang.. balik untuk stay di rumah peninggalan arwah mak&ayah. Nasib baiklah arwah mak & ayah tak manjakan anak2 nya ni.. walaupun anak perempuan, Alhamdulillah, masih boleh berdikari.. boleh uruskan sendiri..

Walaupun kakak aku tu.. dah beroperate jantung.. which dr. dah pesan jangan buat kerja berat2.. etc, dan aku pun with unstable BP & swit urin sudah mula mengintai dari tirai kamar.. tapi Alhamdulillah.. kami dua beradik lah yang berusaha sedikit demi sedikit.. Kalau barang terlalu berat/kotak terlalu berat dan kepenatan, kami buat plan B.. cari initiatif untuk pastikan cara yang paling selamat sekali untuk buat kerja2 unloading, unpack dan re-arranging.

Dan arwah mak & ayah pun dah berpesan dan ajar pada anak2 dia ni.. kalo mintak pertolongan, secara minima yang perlu.. Cukuplah minta bantuan sekali.. tak perlu untuk ulang-ulang permintaan.. Kalau orang tak nak bantu.. biarlah.. Cuma berdoa supaya dipermudahkan urusan walaupun tiada yang datang membantu.. Dan arwah mak & ayah pun dah ajar dan pesan kami, kalaou orang perlukan bantuan dari kami anak2nya.. buatlah sedaya upaya, bersungguh2 , walaupun perlu berkorban masa, tenaga, wang ringgit dan kudrat walaupun kesihatan sebenarnya tidak mengizinkan.. Dan arwah mak & ayah pun dah ajar dan pesan, bila dan membantu tu.. tak perlulah menunggu balasan.. sebab.. mereka juga insan biasa.. terlupa mungkin.

Aku terdengar bualan kakak aku dengan seseorang, katanya.. "Dah lama dah bagitau.. tapi takkan nak ulang banyak2 kali... lagipun takda pun call tanya apa-apa... " Owh ya.. being her, aku tau.. dia sedikit terasa hati sebenarnya... but being her.. dia takkan kata apa-apa.. Macam aku... aku tak kesah.. kalo ada adalah.. kalo takda sudah..!! Senang cerita.

Hari ini, genap dua tahun pemergian arwah ayah.. genap 2 tahun kami dua beradik jadi anak yatim piatu. Alhamdulillah.. berkat pesan dan ajaran arwah mak & ayah, anak2nya ni masih boleh hidup... dan kami harap.. kami akan terus hidup dua beradik dengan aman, insyaAllah.. tanpa gangguan dari anasir2 yang tak baik.. insyaAllah..

InsyaAllah, kami akan menjaga rumah peninggalan arwah mak & ayah ni elok-elok.. Dan seperti pesan arwah mak & ayah.. ada mata biarkan melihat, telinga biarkan mendengar, tetapi.. mulut biarkan diam. Yang buruk jadikan sempadan, yang baik jadikan teladan.. People learn from their own mistakes.... but only the stupid does.. So, be wise& learn from others.

Apa yang penting, insyaAllah.. weekend ni nak gi jalan-jalan.. tenangkan fikiran..




Enough said. Salam kasih.

2 comments:

Lyn Yusoff said...

salam kak mimi...

rindu akak...
lama tk dgr berita kan..
semoga hidup kalian sentiasa dilindungi Allah SWT..
Amin..
take care kakak..
*hugs*

Hazey said...

Yang..

Hidup akan sentiasa selamat jika kita sentiasa ingat pesan ibu dan ayah.. walaupun mereka tiada lagi bersama kita..mereka yang melahir dan membesarkan kita dan mereka tahu apa yang terbaik untuk kita! Sedih lak aku baca entry ni..