Tuesday, December 7, 2010

Hijrah Dengan Lafaz Bismillah

Sudah beralih tahun.. dari 1431 ke 1432 Hijrah, Alhamdulillah... Dalam entry Tahun Baru tahun lepas, ada aku nyatakan:
Sempat baca doa akhir tahun dan doa awal tahun tadi? Kalau sempat.. Alhamdulillah... Kalau tak sempat.. tak mengapa.. insyaAllah.. tahun depan ada lagi... Kalau dapat bersama2 di masjid atau surau lagi beruntung... macam aku.. cuma mampu menadah tangan berdoa bersama2 melalui TV je...
Alhamdulillah.. tahun 1432 ini, murah rezeki.. dengan izinNya mysis, DK dan aku diberi kesempatan untuk menyambut Maal Hijrah di Masjid Al-Syakirin KLCC. Kali pertama untuk aku & mySis sebenarnya, menyambut Maal Hijrah di masjid.. memang selama ini, hanya mengadah tangan mengaminkan doa imam di kaca TV. Alhamdulillah sempat tiba di masjid semasa jemaah sedang tahlil, sempat untuk bersama-sama membaca doa Akhir Tahun 1431 dan usai muazin mengalunkan azan Maghrib, bersama-sama pula mengangkat tangan mengaminkan doa Awal Tahun 1432.

Tersentuh hati dan mengalir airmata bila mendengar iman membaca terjemahan doa ke bahasa Melayu, doa akhir tahunnya memohon keampunan kepada Illahi atas segala perbuatan doa dan maksiat yang telah dilakukan sepanjang tahun sama ada disedari atau tidak.. Kemudian datang lagi rasa sebak ketika iman membaca doa awal tahun yang penuh pengharapan agar terhindar dari goadaan syaitan.. Nauzubillah..

Hijrah kali ini, untuk tahun ini.. lebih besar maknanya bagi aku.. InsyaAllah, dengan izinNya kali ini langkah Hijrah aku lebih besar dan panjang dari tahun2 sebelumnya.. Syukur kepadaNya kerana menemukan aku dengan cinta. Nantilah, akan aku ceritakan tentang ini suatu hari nanti, insyaAllah..

Sekali lagi, untuk tahun 1432 ini, aku ulangi harapan aku di tahun lepas..

Semoga tahun ini lebih baik dari tahun yang lepas, insyaAllah... semoga diberi kekuatan untuk menerima segala cabaran dan dugaan sama ada yang baik ataupun yang buruk dengan tenang dan mudah, insyaAllah...

Kalau diduga, janganlah hingga dugaan itu membuatkan diri rasa kecewa dan putus asa... dan kalau dikurniakan rezeki.. janganlah kerana rezeki itu.. buatkan diri lalai dan alpa.. Nauzubillah..

Dan semoga rasa dan anugerah cinta, kasih dan sayang yang aku rasakan kali ini, akan kekal selamanya dan semakin menambahkan lagi rasa cinta pada Illahi yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang, insyaAllah.. Amin..




Salam kasih.

3 comments:

mimi jazman said...

amin....

Lyn Yusoff said...

Salam Maal Hijrah kak mimi..:)

mamawana said...

Salam Hijrah dan salam perkenalan