Monday, October 4, 2010

Alhamdulillah..

It was a very longggg journey... with ups and downs.. with obstacles.. with rewards.. with tears.. with laughter... Alhamdulillah... managed to reach the end.

Started with the interview back in March, 2008 and the offer letter few days after. Kemudian bermulalah hidup sebagai student semula... yang aku tuliskan di entry ini: the first day of class, dipendekkan cerita.. hinggalah tibanya saat ini..the final final exam.

Banyak perkara yang aku lalui sepanjang perjalanan aku ini.. dari awal langkah hingga tibanya aku di atas pentas, berjalan dengan rasa nervous, seronok dan bersyukur.. pada 2Oktober yang lepas.

Pada semester pertama, aku di uji dengan arwah ayah yang sakitnya semakin kuat, sudah mula hemodialisis.. dan kerap kali keluar masuk hospital. Bayangkan di kelas terakhir semester pertama, seminggu sebelum bermulanya final exam, aku mendapat text dari mySis, mengatakan "ayah sesak nafas, skrang di ICU".. sedangkan waktu itu, pensyarah sedang memberi tips tentang peperiksaan dan kata2 semangat.. Seperti memahami situasi aku, seperti dapat membaca apa yang ada di dalam kotak fikiran.. satu ayat keramat yang aku masih ingat hingga ke hari ini.. "the most important thing for you.. is to sustain.. make sure that u'll reach the end" disampaikan oleh pensyarah untuk kami seisi kelas. Itulah kekuatan aku sebenarnya.. dan to be frank.. beberapa kali juga aku terfikir untuk undur diri. Its not easy...

Semester kedua, hari pertama kelas.. aku sudah tidak hadirkan diri. Kerana waktu itu arwah ayah sedang tenat di ICU.. dan tepat jam 6ptg.. di hari Sabtu itu.. arwah ayah menghembuskan nafas terakhirnya. Dan atas sebab itulah, aku withdraw subject Business Economic.. i just can't do it. It was a very tough semester.. di semester ini, aku lebih tumpukan perhatian untuk memberi kekuatan kepada Dikna actually.. sebab aku rasa seorang kanak2 berusia 8 tahun yang baru kehilangan ayah.. perlukan kekuatan dan sokongan dari orang di sekeliling untuk teruskan hidup.. Ya.. waktu ini, sebenarnya.. aku dah terfikir nak berhenti study!

Semester ketiga.. aku mendapat perhatian yang amat sangat, dari cinta hati aku, Temanku. Banyak kisah kami yang aku kongsikan di sini. He always concern about my studies. Bagi galakan. Bagi dorongan. Teman aku study. Memberi komen untuk paper aku. Siap bantu aku especially untuk subject Business Statistic yang sangat komplikated itu.. Aku happy waktu ini... sangat happy. Hati berbunga-bunga.. Alhamdulillah.. result untuk semester ketiga ini.. lebih baik dari yang sudah2..

Semester keempat.. dipenghujungnya.. perhubungan semakin renggang. Acapkali bergaduh. Ada sahaja yang tidak kena.. Akhirnya.. kami break off. Jodoh tak panjang.. Dan waktu itu.. aduh.. pergi kelas dengan bengkak mata.. Bayaangkan dalam keadaan sedang patah hati dan kecewa.. buku perlu dibaca, assignment perlu disiapkan, kertas periksa harus dihadap.. aduh.. Tapi.. aku masih memegang kata2 sakti itu.. TO SUSTAIN..!

Semester lima, mySis had a bypass surgery@HUKM Specialist Hospital... Waktu itu, sedang sibuk hendak final exam. Bila sudah dipenghujung semester banyak presentation, banyak discussion, etc.. Bila waktu itu, pengurusan masa adalah penting.. Pening, stress, tension, gabra, nervous, apa lagi yang aku tak rasa.... ?

Begitulah hingga ke penghujung perjalanan aku sebagai pelajar.. macam2 yang aku rasa. Tidak termasuk berkampung di kampus dari awal pagi hingga ke lewat malam untuk menyiapkan project paper & group assignment. Preparation untuk mid term exam, presentation dan final exam.. Betul kata pensyarah aku di semester pertama tu.. untuk memulakan perjalanan adalah mudah.. tapi.. untuk sampai ke garisan penamat itu.. perlu bertahan..dengan segala apa ujian dari Yang Maha Esa..


Alhamdulillah.. setelah berjuang dan bertahan untuk sekian lamanya.. akhirnya.. aku mencapai apa yang dihajati, Alhamdulillah.. Ada teman yang bertanya "tak sedih ke mak & ayah tak da untuk berkongsi kejayaan? Nampak happy jer dalam gambar..". Aku senyum tanpa memberi sebarang jawapan.. Memang aku happy on that convocation day.. happy bersama family dan teman2 seperjuangan... sebab airmata 'kerinduan dan terkilan' aku telah mengalir deras, sebaik sahaja aku masuk ke dalam kereta, sewaktu aku ambil jubah convocation tempoh hari...


Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah.. Thank you, Allah..



Salam kasih.


10 comments:

afiq said...

sedihnyer. benci. tak suke bace :(

Tijah said...

congrates nok!
proud of u. jom mak banjer takotao makan sampai senaks...

Anonymous said...

percayalah..ada org yg jauh diseberang laut turut berbangga dgn kenberanian kanda menempuh semester demi semester bermula dr pertama sampai terakhir sentiasa mendoakan kanda dlm keaadaan terbaik..

tahniah dan tahniah..

mr.mussel

zonaku said...

congratulations.....


u reach the end of one journey, never forget, u still have more paths to follow

the end is always the beginning of something new

aku dan hidupku.. said...

alhamdulillah...
tahniah...
sy pon menunggu detik2 yg same...
tp perjalanan sy masih jauh ag...
bermacam2 bnde ag sy perlu tmpuh..
wlpon kkdg da x kuat..tp sy perlu kuat....

eqbalzack said...

TAHNIAH!
dugaan tetap ada...bykkan bersabar k...

adibah said...

afiq,
mai sini mami hulur tissue..

tijah,
thanks nok.. nanti roger2 ya..

mr. mussel,
terima kasih.. tunggulah entry seterusnya :)

zonaku,
thanks dear.. i hv a very long way to go..

aku dan hidupku,
terima kasih.. semoga dipermudahkan perjalanan.. insyaAllah.. yang penting perlu BERTAHAN..

eqbal,
terima kasih.. insyaAllah.. good luck untuk eqbal juga..

h4ni3 said...

congratulations dear kakak!
proud of u

pstt.. dating jom ;)

Lyn Yusoff said...

Kak Mimi,
COngrats kakak..
segala usaha mu berjaya...
semoga diberkati... InsyaAllah..

Akak... bila nak jumpa??
chit chat... lama dah tak jumpa kan... hehehe

adibah said...

hanie,
thanks dear.. nanti roger2 okay..


lyn,
thanks dear. amin...
nnt kita roger2 jugak okay..