Wednesday, June 18, 2008

Chicken Pox


Pernah tak kena demam campak - chicken pox? Selalunya kita kena chicken pox sekali dalam seumur hidup, especially time sekolah2 dulu kan? Kalau kat asrama, sapa2 yang kena chicken pox selalunya kena kuarantin, ataupun kalau rumah dekat, kena balik ke rumah. Sebab chicken pox ni berjangkit, kalau dalam kelas/asrama tu ada sorang kena chicken pox, maknanya lepas tu ada la 3-4 orang lagi yang akan kena bergilir-gilir.


Aku ingat lagi, aku kena chicken pox masa di Tingkatan 1, berjangkit dari kawan kelas. Dapat MC 2 minggu. Ngeri bila tengok chicken pox tu timbul, makin lama makin banyak, dari hujung rambut, sampai hujung kaki. Kata orang tua-tua, kalau nak cepat keluar chicken pox tu, lebih baik minum air kelapa muda. Yang paling pedih sekali , bila chicken pox tu nak pecah. Pedih weh...Dan time yang paling rasa gatal & tak selesa, bila bekas chiken pox yang pecah tu nak kering. Sedapnya menggaru & mengopek. Huhu... Best betul kalau dapat menggaru sebab gatal giler tau... Time tu lah dugaan paling hebat sekali.


Dan time tu lah, nenek datang, bawak beras tumbuk + kunyit untuk disapu diseluruh badan (ala2 body scrub). Sambil menyapu home-made body scrub tu, sempat jugak la nenek aku menyampaikan amanat2 dia.. "Jaga pantang... tak boleh kena kipas, jangan makan kicap.. nanti hitam parut2 tu, jangan makan telur nanti bernanah bekas campak (chicken pox) tu, jangan keluar rumah, jangan makan benda2 berminyak, jangan itu dan jangan ini... Awak tu perempuan.. tak elok kalau berparut sana sini.." Aduhai... Sepanjang kena chicken pox tu puas lah aku makan nasi & sup tauhu tiap-tiap hari. Memang banyak pantang larangnya kalau kena chicken pox ni kan?


MC masa chicken pox ni kebosanannya di tahap maksimum sekali, sebab nak menahan diri dari menggaru & melalui segala pantang larang yang ada. Masa aku kena tu, segala majalah & buku cerita habis aku baca. Nak tengok tv pun, kena tunggu pukul 3 petang baru ada siaran. Zaman tu mana ada tv 24jam macam sekarang... Aku masih ingat lagi, masa tengah MC panjang tu, aku siap tukar-tukar notes dengan member2 kat sekolah. Kirim melalui geng bas sekolah. Yelah kan.. zaman dulu, mana ada Instant Messenger, mana ada handphone nak sms/call, kan?



MonchehMan

MonchehMan baru baik dari chicken pox. 2 minggu MC. Dia duk risau bilalah parut2 kat muka tu hilang. Aku bagitau dia "Jangan risau, kejap je.. dalam setahun tu hilang la parutnya". Relaks lah bro, kan banyak Spa & facial treatment center, boleh buat facial scrub, cepat sikit hilang parut tu. "Habih jatuh saham den 70%" katanya. Ekekekeke.


Take care everyone. Selamat berpantang kalau kena chicken pox. :-)

No comments: