Sunday, October 7, 2007

Terkam Lompat Tikam

Pada suatu petang, "perbualan" sms antara Betmen dan Kurakura (bukan nama sebenar, obviously... hehe)


Betmen : Sy kt psr rmdn. X tau nak beli apa. Am famished.

Kurakura : Cuba la cari nasi kerabu ke.. apa ke..

(Betmen, originally from Png, now in Ktn & Kurakura in KL)

Betmen : Sy x sker nasi krbu.

Kurakura : Cari la kuih2 pantai timur

Betmen : Kuih apa?

Kurakura: Kuih akok ke, Puteri Mandi ke, Lompat Tikam ke?

Betmen: Apa tu? Tak prnh dgr pun. Tapi, Lompat Tikam saya suka ;-)

Kurakura: Ha, kalo suka beli la..

Betmen: Lompat tikam?? ;-) Blh mkn ke? Cemana rupa? huhuhu..

Kurakura: Chet! Pi la tnya makcik jual kuih tu


Betmen: Malu lor.. nnt sy kena gelak sbb tnya kuih tu. Awak memainkan saya ke?

Kurakura: Malu mende? Pi tanya

Betmen: Takmo

Kurakura: Takmo sudah!




Lompat Tikam


Masa ke pasar ramadhan tadi, ternampak kuih ni.. Apa lagi.. teruslah terkam Lompat Tikam. :-)
Betmen.. ini lah dia.. LOMPAT TIKAM. Yang kaler pink itu dari pulut, kaler hijau itu dari tepung, yang putih tu santan, yang hitam tu air gula merah. Kuih tradisional yang sangat terkenal di Pantai Timur.







3 comments:

MalimKundang said...

nape dipanggil 'Lompat Tikam'? Kuih tuh masa dimasak di alompat2 ala-ala kodok gitewww kerrr?

Sept11 said...

Malim- tatau ler.. kena tanya pada org dari pantai timur.. :)

KayMin said...

oo mcm tu ker