Friday, May 16, 2008

Anak Cikgu

Part I - Sebelum alam sekolah

Seronok jadi anak cikgu. Anak cikgu ramai kawan-kawannya. Orang lebih kenal dengan nama "anak cikgu XXX" dari nama sebenar. Kalau ikut arwah Mak ke sekolah, ramai kakak-kakak dan abang-abang datang kerumun. Semua nak bawak anak cikgu bermain. Semua nak bawak anak cikgu ke kantin.


Part II- Alam sekolah

Susah jadi anak cikgu. Perangainya diperhati. Pergerakannya diteliti. Tak boleh nakal-nakal. Anak cikgu kena jaga peribadi. Pendapat umum, anak cikgu mesti pandai2 belaka. Kalau periksa, dapat A dikatanya "patutlah dapat A.. anak cikgu". Kalau dapat C atau D "hai.. anak cikgu dapat C? dapat D? mana boleh..." Secara peribadi, aku JARANG sekali diajar oleh arwah Mak kalau di rumah. Cuma dibantu sekadar perlu. Bila aku tanya teman2 aku anak cikgu yang lain, jawapan mereka sama. Semua kena belajar sendiri!


Part III - Tamat belajar

Bila dah habis sekolah, habis belajar, ramai yang tanya, "Tak nak jadi cikgu?". Aku teringin jadi cikgu, tapi belum sampai masanya. Memang aku berminat. Tapi, aku masih lagi belajar, melengkapkan diri dengan ilmu. Aku nak.. tapi belum bersedia. Itulah jawabnya.

Walaupun aku tak pernah jadi cikgu, tapi aku pernah:
  • tulis Ringkasan Mengajar untuk Mak
  • tanda kertas Karangan darjah 6
  • buat Alat Bantuan Mengajar untuk darjah 1
  • salin soalan peperiksaan
  • jaga student masa peperiksaan
Okaylah tu kan CheAh... Huhu..


Take care everyone.

No comments: