Thursday, August 7, 2008

Kangkungfobia

Aku seorang yang kangkungfobia. Ada ke perkataan tu yek? Aku cuba carik "fear of water spinach (kangkung)" tapi takda. Yang ada cuma Lachanophobia (Fear of vegetable). Dengan sayur2an lain aku okay... tapi bukan dengan kangkung.



Gambar dari Google Image

Begini ceritanya....


Masa tu aku masih lagi sekolah rendah, rasanya dalam darjah 4-5 camtu. Dulu2 kalau cuti sekolah aku rajin bertandang ke rumah CheAh di Teluk Intan. Saja nak jalan-jalan, makan angin sambil menyakat CheAh yang baru nak sekolah tadika. Hehe. Lagipun, masa tu diorang baru jer pindah dari Penang ke Teluk Intan. Aku lupa dah nama taman perumahan tu, yang aku ingat, taman perumahan tu dekat dengan sekolah.


Satu hari tu, aku peratilah kawasan belakang rumah CheAh. Nampak hijau dan segar bugar je daun kat situ. Daun lebar-lebar. Besar-besar. Gebu-gebu.


Aku tanya la makcik aku..


"Acik, daun apa tu cik?"


"Tu la sayur kangkung.."


"Ish.. segarnya..."


"Ye la.. tengok la baja... cuba tengok tumbuh kat kawasan mana tu.."


"...... Alamak..... Eiiiiiiiiiiiiiiii......"


Kangkung yang segar bugar itu tumbuh kat area "Ind@hW@ter" belakang rumah uols.......! Betul-betul kat sekitar "tangki hikmat" tu! Member2 selalu kata, sebenarnya kita pun tak pasti baja apa yang ditabur untuk sayur2 lain yang kita makan tu kan... entah2 baja nya lebih kurang sama. Tapi.. tak nampak depan mata... lain kan?


Maka, sejak dari itulah sehingga ke hari ini... tekak ku tidak bisa menerimamu lagi wahai kangkung. Kalau order Nasi Goreng Kampung, aku sanggup ketepikan kangkung dulu sebelum makan. Aku boleh prepare Kangkung Goreng Belacan or Sotong Kangkung tapi.. untuk orang lain.. dan aku takkan makan kangkung tu. Ironinya, aku suka Sotong Kangkung.. but I'll only eat the sotong. Sesiapa yang makan dengan aku, kena la habiskan kangkung ittew ya...



Gambar dari flickr.com




Aku adalah seorang Kangkungfobia.


Salam kasih.

4 comments:

ad3ck said...

tumbuh kat indahwater?? mesti segar lagi bugar kan sbb byk 'baja asli' ehehehe.

Sept_11 said...

ad3ck,

Sangat segar, bugar, gebu. Sejak tu, terus tertutup selera.


Thank you for visiting. Please come again, adik. :)

:: NbC :: said...

Dibah, pernah dengar citer ulat/lintah dlm batang kangkung yg masuk membiak dlm usus budak..?

eiiii lg ngeri tau - dia isap darah budak tu sampai maut.. huhuhu

Sept_11 said...

pinky,

ye ke?? ngerinya.. ish ish ish.. nasib baik kangkung is not in my menu anymore!