Saturday, May 16, 2009

Selamat Hari Guru


Arwah mak pernah cerita pada aku.. kisah masa dia jadi cikgu praktikal kat satu sekolah di Sentul. Kisah tahun 60an. Dulu2 (dan mungkin sekarang?) ramai orang India yang tinggal kat sana. Jadi merekalah yang jadi majority students kat sekolah sana... Lidahnya dan bahasanya masih 'bertelo' kan bahasa Tamil. Contohnya ..

A = Yeaa
E = Yee
F = Yeff
H = Yeashh
L = Yeall


Kebetulan dia praktikal di sekolah rendah. Subjek Bahasa Malaysia. Tentang sayur-sayuran. Lepas sorang sorang kena soal.. dan tibalah giliran sorang student lelaki (aku bajet mesti dah jadi pakcik2 sekarang nih) untuk mengeja. Mak aku pun tunjuk 2 kad (zaman dulu takda powerpoint ye kawan-kawan...) Satu kad gambar terung. Dan satu kad lagi ejaan T.E.R.U.N.G.

Dengan penuh keyakinan.. budak tu eja sekuat hati (kata arwah Mak):

TEE(T) YEE(E) YARR(R) YEW(U) YENN(N) GEE(G) .. KATHIRIKKAI!!!!


Sah-sahlah that little boy memang tak pandai Bahasa Melayu. Dia cuma tau ABC.. jadi bila tunjuk gambar.. terkeluar juga Kathrikkai which means Terung dalam bahasa Tamil. Tudia..!! Kawan-kawan kelas pakat gelakkan dia.. termasuklah arwah Mak aku pun tergelak sama.

Itulah antara pengalaman indah arwah Mak masa jadi cikgu dulu-dulu.. yang aku ingat hingga kini.. walaupun dia dah lama meninggalkan aku. Al-fatihah...Sampai sekarang kalau terserempak dengan bekas student2 dia .. aku masih disapa sebagai "Anak Teacher."


Untuk semua guru-guru, especially untuk cikgu blogger Tice Su dan Cikgu Jimi, Selamat Hari Guru. Selamat berjuang untuk memastikan masa depan yang cerah untuk anak2 didikan cikgu dan semoga diberi kesabaran dan ketabahan dalam menjalankan tugas seharian, InsyaAllah.


Salam kasih.


2 comments:

KM said...

selamat hari guru too kepada semua guru.
teringat lak terung telunjuk...not bad

adibah said...

KM,

Sedapkan? With sambal belacan.. yummy!!