Wednesday, January 7, 2009

Masa Depan Yang TIdak Pasti


Future I

Aku tengah buat assignment. Pening nih.. Dah tiga kali baca.. baru bleh faham bebetul. A case study on Risk and Return. Basic concept in finance : High Risk, High Return.. Low Risk, Low Return. Kan? Yang case study ni on investment decision on mutual funds. Tentang decision. Tentang future. Poning.. poning..! Huhu.




Future II
Kata hati aku, life is an investment. Bila cakap tentang invesement, secara tak langsung, kita cakap tentang future. Tentang apa yang diinginkan di masa hadapan. Future tak boleh ditentukan.. tapi boleh dirancang. Kan kata orang kita "Kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan.."



Hari system problem hari tu, dari awal pagi Lorna nampak aku dia kata "Hey, I can see the glow". If anyone propose u this year, just say "yes". I can see this is the year for you. Hmmm.. okay.. Tak lama lepas tu, dia datang kat tempat aku.. mintak hulur tangan. Rupanya dia nak tengok palm. Aku layan je. She can give her opinion.. and i just listened. Hanya mendengar, tak perlu percaya.

Tengok lah tu.. ramai betul yang jadi penonton. Hehe. Zuer pun join sekali. Dengar Lorna kata itu dan ini.. last2 keluar gelak kuat..! HAHAHAHAHA...! We just listened to whatever she said.. tapi tak percaya pun..! Sebab, bak kata my other officemate, if she could really read palm, mesti tak keje kat sini jugak! Oh yeah... agreed! Hehe. Saja suka-suka maa...


Future III
Anyway, harap2 aku akan dapat melihat masa depan tidak lama lagi. Aku perlukan kepastian. Aku nak merancang. Bukan menentukan. At least, aku tau ke mana arah tuju aku dan apakah yang perlu aku buat untuk merealisasikan rancangan aku. Pahit atau manis, aku terima. Kan kata orang, kadangkala pahit itu adalah penawar, yang manis itu yang membawa penyakit. Cuma kadang-kadang, kita rasa tidak kuat untuk menghadapi segala yang pahit.

Yang penting, berusaha dan berdoa kepada Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Hanya dia yang menentukan apa yang bakal berlaku pada masa depan. Setiap yang berlaku itu, adalah dengan izinNya. Ada hikmahnya. Cuma kadang-kadang kita tak sedari. Semoga Allah memakbulkan doa dan permintaan dan harapan kita, insyaAllah.

Dan assignment aku pun dah siap ku "copy&paste&edit". Hiks!


Salam kasih.


10 comments:

Anonymous said...

merancang dan be prepared to face apa2 je hasil dari perancangan hari ini tak kira positive or negative...tak gittew ciksept11?

Anonymous said...

Ramalan masa depan !!!! ANDA AKAN MENDAPAT IJAZAH MASTER AKAN DATANG !!!

Anonymous said...

nak plan future gak..leh plan sama sama dgn ciksept11 tak?...

:: NbC :: said...

ello Dibah..!

adibah said...

Kajangmali,

Yeap, i am ready for any circumstances. Apa2 yang berlaku selepas perlaksanaan perancangan, saya dah sedia untuk hadapi. R u ready?

adibah said...

Zuer,

InsyaAllah.. mudah2an... Kalau tak kuat semangat, dah lama berhenti di tengah jalan..

adibah said...

Pinky,

Hai.. apa khabar? lama dah tak singgah sini kan..

adibah said...

Kajangmali,

Plan future? Sure.. !Let's plan and start our journey.

Anonymous said...

jangan tunggu lama2 nanti lama2 nanti di kebas orang :)

adibah said...

Anonymous,

Tu lah kan.. nanti orang kebas saya.. kan ? Hiks!


Singgah selalu ya.. komen selalu juga ya.. :-)