Sunday, April 26, 2009

Kuking Taim


Lama dah tak main masak-masak nih.. Perut pun lapar.. Apa lagi.. bukak peti ais, amik udang&fishball dalam fridge, keluarkan sayur, keluarkan mee.. jom masak mee goreng! Sebelum tu.. amik bawang merah, bawang putih, halia ... amik cili kering, potong & rendam dalam air panas mendidih, 10 menet lepas tu.. masukkan dalam blender.. kasi putar!!


Tumis dulu bahan2 yang dah berputar-putar ittew..


Udang + fishball, kobis+sawi dan mee kuning yang siap sedia untuk dicampak dan dikacau. Garam, kicap & oyster sauce pun dicampak sama ikut suka.


15 minit selepas itu.. inilah hasilnya. Hiaskan dengan telur rebus pengantin semalam yang disiram dengan kicap kipas udang.. wallawehhhhh marbeles!!

Sebenarnya.. mee kuning ni.. aku beli Jumaat lepas, kononnya nak masak dan bawak masa jumpa Ana hari tu.. Baik punyer aku dah siap potong itu, potong ini.. bila on dapur.. tap ..! tap ..! tap..! tap..! tak mo jugak berapi.. rupanya gas dah abes.. adoila..... !! Sorry Ana.. next time ye... Gas baru beli.. kompom tak akan terjadi lagi masalah gas untuk 2-3 bulan lagi ni.. !

Masa jumpa hari Jumaat tu.. Ana bawak baked pasta yang sangat sodap!! Gambar lupa nak amik ler.. hehehe.. Bila habis baru teringat!! Thank you, beb.. :-)


Salam kasih.


10 comments:

ciktipah said...

haiyooo...pos sket kt sini nok. mek tak mkn lg nih. lapo lak pas abis paper, dan pusing2 tesco.

adibah said...

ciktipah,

mu maghi nanti.. aku masak ke mu occay!

+h.a.z.e.r.i.n+ said...

perkhh mee goreng mkn panas2... terbaikkkkk,kak diba!!

Ana Ali said...

huhuhu..aku tengok jer me goreng dalam blog nih kay.. muahahhaha (sajer nak bagi rasa bersalah )

KM said...

*me join Ana Ali memerhati dengan tekun me goreng ittew...emmmmmmmm!!

cokolat said...

sedap ok! sedap... sedap...
kalo aku bikin harus pedas berair mata!

adibah said...

hazerin,

memang terbaik!! hehehe

adibah said...

Ana,

tengok dulu ye... len kali boleh rasa .. hehehe sorry la Ana.. next time k! :-)

adibah said...

KM,

sila.. sila.. jangan tengok menda lain udah!! hahaha

adibah said...

cok,

memang sedap cok! kalo pedas sangat kang jadinya pedas berair mata & pedas ke bilik air la jawabnya. .hahaha