Monday, August 3, 2009

Cadangan Makan Malam



Aku memang tengah tak stabil emosi.. macam2 sebabnya.. adoi...!! Takpa.. mari aku ceriakan keadan semula ... dan menulis tentang makan...

Malam ni nak makan kat mana? Any idea? Bila tengah memikior nak makan di mana.. aku teringat ada lagi satu tempat makan, yang aku lum tulis kat blog nih.. Tempat ni aku tak ingat sangat namanya.. mungkin Satay Station @Kampung Pandan Dalam.. berdekatan dengan klinik kerajaan, dekat2 area Taman Nirwana tu... Bukan Nirvana ye kawan2.. kalo Nirvana tu.. akak tak berani..! Hiks!


Kawasan makan macam dekat halaman rumah.. dan ada jugak disediakan tempat makan kat dalam rumah tu... makan duduk bersimpuh makanan dihidangkan di coffee table.. ala2 meja Jepun tu.. Kalo yang lelaki.. boleh la duk bersila.. nak bersimpuh nanti... mmmmm... (sila sambung dengan ayat sendiri..) hehe..

Aku pun tak tau kewujudan kedai ni.. member aku yang ajak, sebab dekat dengan umah dia.. bak kata orang kampung aku.. 'walking distance' je... hiks..! Tapi.. member aku kata, kedai ni dah makin ramai orang datang.. sejak keluar dalam rancangan Jalan-Jalan Carik Makan. Hmmm.. aku tak tau pun skrang ni ada lagi citer Jalan2 Carik Makan tu... mmm.. mana tak nya.. time orang duk tengok MariaTengkuSabri tu jalan2 dan makan2.. aku sedang menahan mengantuk dalam class... ngantuk okeh.. kelas on weekend..

Korang tengok AkakMaria tu makan ala2 banyak jer kan... macam lapa bebeno.. macam sedap bebeno makanan ittew.. tapi .. jangan tertipu occay. Kawan aku pernah ikut shooting citer tu... katanya.. AkakMaria tu setakat makan dalam 3 sudu/ 3 suap jer.. kendian dia tolak tepi makanan tu dan try makanan lain ... kalo tak caya.. sila kira di episode yang akan datang.


Err... okay.. okay.. where was I......


Oh yes... satay..! Sataynya sedap okay...! Lebih sedap dari satay femes kat tempat lahir aku tu.. Ini pandangan peribadi aku ler... tapi kan.. bila orang yang lahir dari tempat itu sendiri dah kata satay ini lebih sedap dari yang 'di sana tu'.. maknanya sodaplah ia... Saiz just nice. Satay masih panas. Kuah tidak terlalu berminyak.. Dihidangkan dalam nyiru kecik.. err.. korang tau tak apa itu nyiru..? Kalo tak tau.. sila google.



Inilah dia rupa nyiru. Ataupun setengah orang panggil Tampi. Sebenarnya adik2.. nyiru ni zaman dulu digunakan untuk mengasingkan beras dengan antahnya.. Antah tu apa? Bukan AntahHoldings tu ye.. tetapi.. mmm.. korang google je lah.. malas nak type kat sini.. Dulu2 masa aku kecik2, sebelum masak nasik.. kena amik beras, masuk dalam nyiru ni.. pilih antah.. Kemudian, beras akan di tampi, supaya antah tu dapat terasing dari kelompok beras yang nak di masak tu.. Zaman sekarang, tidak lagi.. terus amik beras, masuk dalam periuk, basuh bersih2, sukat air... pastu tunggu masak..! Kalo tak tau gak.. tutorialnya ada di sini... Tutorial katanya... hiks!

Eh...! Jap.. antah ni bahasa melayu ke bahasa minang eh?? Betul ke makna perkataan antah ni... ntah lah.. aku main agak2 jer nih... ekekeke

Okay.. back to the story... sekarang ni.. nyiru lebih digunakan sebagai hiasan di dinding.. ataupun sebagai aksesori dalam tarian.. Dan aku rasa seronok pulak tengok satay dihidangkan dalam tampi.. kat SatayStation nih..


Kata adik yang kerja kat kedai ni.. minuman ini adalah specialty diorang.. Apple + asam boi. Memang sedap.. Cubalah... Aku pun rasa berminat dengan kedai ni. Cuma kalau boleh, lain kali aku nak duk makan kat dalam rumah tu... boleh gak aku lari dari gigitan nyamuk yang sedang menunggu di bawah meja.. Ye.. aku phobia dengan nyamuk ye.. setelah kena demam denggi sebanyak dua kali..

Kalau tak tau nak makan kat mana.. bolehlah cuba makan kat Satay Station ni... Selain dari satay, diorang ada jugak sediakan Mee Rebus. Memang sedap.. betul2 sedap sampaikan bila dah habis makan.. baru teringat nak snap gambar... errrkk.. Alhamdulillah... ekskius me..! ;-)



Salam kasih.

22 comments:

adiwarnatasya said...

Kanda,
Ahakkk...
Jalan2 cari makan episod baru nie:)

adibah said...

natasya,

hehehe.. okay apa.. takda iklan ;-)

Jard The Great said...

adoi.. aku tgh lapar neh.. hihihihi..

terliuq tinguk gmbr2 tuu...

adibah said...

Jard,

selamat mencari makan malam :-)

Lyn Yusoff said...

nmpak sedap..yummy yummy..
tapi jauhnya nak kesana.. huhuhu

adibah said...

Lyn,

Kawan kata ada cawangan.. cuba carik.. maybe ada cawangan dekat2 tempat lyn..

mamai said...

aku ie tak la kuat makan sangat tapi nampak cam menarik boleh test try nie...jom adib

ciktipah said...

bila nak open table nok? kang aku dtg jer makan hikhik.

adibah said...

mamai,

jom! order satay 5 cucuk cukup.. hehe

adibah said...

ciktipah,

meja tu memang dah sedia open occay.. ko pandai ke makan duk bersimpuh? ekekeke

DDFABULOUS.COM said...

gi makan x ajak dd pun kannnn...

adibah said...

dD,

nak ajak dD.. kena ada ramai bodyguard... glamour yeww...!! :)

patungcendana said...

best2...next time aku gi kl, kau bawak aku gi sana ya...:-D

triple x malaya said...

rayau2 cari mangan...cam sedap je..nanti gua try..

Sharif John said...

Nampak sangat sedap la sis.... tgh lapar yg amat sangat ni... dr pagi x makan huhuhu... nnt belanja saya makan sis... haha...
sori sbb lama x singgah...

adibah said...

patungcendana,

boleh... :-)

adibah said...

tXm,

sila.. sila.. mampir..! :-)

adibah said...

John,

Kaki yang bengkak tu dah sehat? belanja..? insyaAllah... satu hari nanti ye..

saya kurus said...

ha.. macam ni la i suka adibah... happy happy cakap pasal makan2.. jadi duta kedai makan percuma..
menghiburkan i dan lain2 reader..
seronok...
tapi kalau time u angau tu... tak tahan den...jangan marah2 wak sabarrr

DaliaLiyana said...

hai..sedpnyer food..dalia dah dinner tp camlapar jer...huhuu...

adibah said...

sayakurus,

kalau tak suka, u don't have to come to my blog. sekian.

adibah said...

Dalia,

ye.. sila.. sila.. :-)