Wednesday, September 17, 2008

Ada Ada Saja


Kisah ni berlaku semalam, masa aku & Dikna dalam perjalanan nak ke KL. Kalau petang selalunya jam.. Being kids, Dikna banyak tanya soalan2 cepumas kat aku. Itu dan ini. Kadang2 tercabar jugak minda nak menjawab secara "apa yang mudah difahami oleh kanak2". Nak kena relate dengan apa yang dia faham. Relate dengan sekolah, dengan kartun yang selalu ditonton di TV dan dengan permainan.



Dalam 'melayan' jam dan melayan 'borak' SMS (eh.. boleh ke SMS masa driving? tapi bukankah perkara tu selalu kita buat/lihat...), aku layan juga Dikna berborak.


"Sis, itu kereta apa?"

"Teksi untuk ke KLIA"

"Oh.. dari mana?"

"Dari KLIA. Sapa2 nak gi airport, boleh naik keta tu"

"Oh.. dari Kelantan ke?"

Huh? Aku pelik.. Awatnya Kelantan? Then, aku gelak giler.. gelak sorang2 okay..! Bila aku tengok plat number baru aku perasan..

Perhatikan plat number Limo tu...
LIMO = 5 (dialect Kelantan)
A
ku gelak.. gelak.. dan gelak.. Dikna.. Dikna.. macam macam..! Aku memang tak pernah terfikir sampai ke situ bila tengok plat number Limo KLIA ni...


p/s: Aku duk cari dikir barat di imeem.com and I found this cute song..! Aku rasa aku cuma faham 85% lirik tu. Any volunteer translator? Enjoy the song!


Salam kasih.

5 comments:

su said...

dialek n9 pon bleh jadi jugak tuh dik..hehe

su said...

huhuhu..ku panggil adik plak hehehe..

adikkk manisss la!hikhik

adibah said...

su,

ye lah kan.. tapi memandangkan mama dia orang klate, tu yang dia terus teringat dialek klate tu :-)

orait tu su.. i kan masih muder.. hehehe. selamat posa su!

Unknown said...

dikna ni lawak laa. aku gelak guling2 baca entry nih.

motif kt bwh tulis lagu dikir barat sekali kuar sora kak yah kari. tingat kelantan gak ke uols??? hikssss

adibah said...

Uols,

sebelum tu lagi dikir barat.. mek hapdate tuka lagu kakyah masa tengah malam. itu untuk latest entry occay!