Monday, July 13, 2009

Mengubat Rindu


Minggu lepas, aku terima text dari adik angkat aku di Kuching, katanya mak & bapak angkat aku nak ke KL. Dia tanya nak kirim apa dari sana. Aku katakan takda apa.. tak perlu susah2.. Tiba masa.. Jumaat lepas.. dalam perjalanan balik dari kursus di Bangi, aku terima text;

"Salam.. mak & bapak dah ada di KL. Diam di hotel biasa.. "

Aku tukar haluan, memandu terus ke tempat diorang tinggal, di hotel sekitar Jalan Tuanku Abdul Rahman. Mereka suka tinggal kat area tu.. senang nak shopping katanya.. Nasib baik senang dapat parking. Aku call bapak, tanya lokasi.. katanya "Mak ko lagik nangga kain di Jakel" (read: ur mama tengah tengok2 kain kat Jakel). Aku jawab "Aoklah.. kamek ngagak kitak di sia ajak lah.." (read: okay.. i'm coming!!!) hiks..!

Aku cari mereka di Jakel. Jumpa. Maka bersalam dan berpelukciumlah anak & mak kat Jakel tu.. dikhalayak ramai.. haha.. terlupa yang orang duk perati.. hehe. Aku rindu kat dia maaa... last jumpa sekali bulan November lepas masa aku gi Kuching. Lepas kami tengok2 kain.. dan aku tolong2 bagi suggestion mana yang cantik.. mana yang tak cantik.. kami pun gi dinner. Sambil dinner tu berboraklah tiga beranak ni.. pelbagai cerita.. pelbagai kisah kongsi sama-sama..

Lepas siap dinner, balik semula ke hotel.. "Nait bilit lok.. ambik barang kei kitak" (read: jom naik atas amik barang..). Rupa2nya mak bawak satu SupikGelenyar (ini bahasa kelantan.. sila translate sendiri hehe) kuih cincin yang sememangnya feveret aku..


Onggon, mak mek meli kuih cincin tok arah mesjid dekat AripOtel sia.. .. di kedei jual rempah2 ya bah.. Nyaman ko!!.. Owh... i love this kuih so much.. Kat KL ni aku lum pernah jumpa lagi kedai yang ada jual kuih nih..

Bila dah dapat kuih seplastik.. aku mintak diri.. Sudah Maghrib.. Salam ngan bapak.. "Jaga diri nak.. hati2..." Aku jawab "insyaAllah.. " Wajah aku masih senyum.. hati masih boleh kawal.. belum sedih..

Tapi bila salam ngan mak.. alahai... aku memang akan peluk dia lama2... sebab aku rindu arwah mak... Sejak arwah mak dah takda.. dengan mak angkat aku ni lah aku bercerita.. bersadu.. (read: mengadu) "Jaga diri... hati2.. walaupun kitak jauh, mak selalu doa yang terbaik untuk kitak, InsyaAllah.." Dia peluk aku tambah erat.. diusap2 belakang aku.. Maka bertangisanlah dua beranak nih...

Aku jalan ke lift, dia pegang tangan aku.. dan hanya akan lepaskan tangan bila aku masuk dalam lift. Dan dia akan tunggu depan pintu lift sampai pintu lift tertutup semula. Aku kalah. Kalah dengan airmata..


Ye.. aku sentiasa terima Kuih Cincin bersama airmata seorang mak... Kuih Cincin pengubat rindu.. rindu pada arwah mak & ayah, rindu pada mak&bapak angkat, rindu pada Kuching.. pada Kuih Cincin..




Salam kasih.

14 comments:

mamai said...

rindu buat aku selalu bersyukur kerana aku masih ada sesuatu....

adibah said...

mamai,

Alhamdulillah.. setuju..!

Khairul Onggon said...

Aaaaa... ktk anak yatim duhal.. sian ktk, tapi ktk mesti seorg yg tabah nak? besanya anak yatim kedak ya...

Hamboi2.. siap nyuroh kmk jeles ngan kueh supikpowerrangers ya owh... oo tedah merati dlm gambar jaklah kmk tok.. tunggu turn kmk gik klak hehehe... :P

NouroulSuhaimi said...

mula-mula aku nak cakap nice header!
aku ske.. :)

nok.. kuih tu kan ada banyak dekat rumah aku sbb hari tuh my future sil balek sarawak. kita org takleh makanlah nok, mcm manis. maybe tak biasa kot.

tapi paling aku suka adalah kek lapis swak. my future sil bawak balek 2, satu yang dia buat sendiri, satu yang mak dia belikan utk weol. ternyata yang dia buat sendiri lagi sedap ler... aku ske sangat!!!

kakpiah said...

salam,
mekaseh singgah & linkkan blog kak wos..

jgn sedey2 oke.. idop perlu di teroskan ;D

Hazey said...

Alhamdulillah, diri mu tak keseorangan nok, masih ada tempat untuk menumpang kasih.... allah maha mendengar doa-doa kita...insya allah..

uSu iJamm said...

suka kuih cincin lah.? Cincin sik maok?? :)

saya kurus said...

sedih lagi baca bab sedih2 lagi..
u buat la novel satu adibah i nak beli

adibah said...

onggon,

insyaAllah.. mudah2an...

perati jak kitak gamba ya dolok.. siklah kitak lupak giney rupa kueh ya tek.. hehe

adibah said...

Cok,

KuihCincin tu, kalo tak biasa memang lambat sikit nak menerimanya..
Tapi kat tempat yang mak aku beli tu.. memang kompom sodap!

Ko suruh future SIL ko tu belikan Kek Hati Parek masa raya nanti... sodap nok!!

adibah said...

KakWos,

terima kasih kakWos..

adibah said...

Hazey,

insyaAllah nok.. mudah2an.. Amin..

adibah said...

SuIjam,

Cincin? maok lahhhhh!!!

Mun kitak mok ke AbibJiwel.. mek kirim okeh!

adibah said...

sayakurus,

buat novel? ish ish ish... :-)