Friday, July 31, 2009

Bila Salah Tekan Butang


Tiga buah buku ini, akan menjadi peneman aku hingga ke bulan Oktober nanti.

  • Business, Government and Society - untuk subject Business Ethics
  • Crafting and Executing Strategy - untuk subject Strategic Management and Policy
  • Accounting and Control of Islamic Financial Institutions

InsyaAllah, lagi 4 minggu ada midterm exam. Harap2 semester ini, lebih baik dari semester yang sudah2. Mudah2an.. Amin..


Suatu hari, ada orang mengeluarkan statement ini..

"Budak-budak sains, 100% perlu fokus pada belajar. Duduk kat makmal, kat library. Budak2 art 60% sahaja fokus pada belajar, yang lainnya dunia luar.. Budak sains kena belajar teruk, kena focus 100% baru boleh score.. budak sastera yang belajar business etc BELAJAR BODO BODO je dah boleh score"

Sekarang ini, ramai engineers yang study sama-sama dengan aku. Study tentang Business, Accounting, Finance, Management.. semuanya bukan science subjects.. agaknya mereka ni belajar bodo-bodo jer lah kan?

Belajar adalah belajar. Belajar perlu usaha. Semuanya perlu belajar. Bayi yang baru lahir juga belajar menyusu dari ibunya. Belajar merangkak, berjalan, etc. Tidak ada satu pembelajaran pun yang dibuat secara bodo-bodo. Cuma budak2 sains itu bertuah, diberi sedikit kelebihan.. tapi.. adakah semua budak2 sains itu berjaya dalam hidup? Atau budak arts yang belajar bodo-bodo itu tidak ada yang berjaya?

Belajar hidup lebih susah dari belajar untuk exam, sebenarnya. Seorang Professor dalam bidang Business Management misalnya, tak semestinya bijak dalam mengendalikan business secara "reality". Seorang jurulatih bolasepak, tak semestinya pandai/pakar dalam permainan sebenarnya di padang. Dalam kes yang lain, ada yang tinggi ilmunya... tapi rendah imannya, dan sebaliknya, ada yang rendah ilmunya.. tapi tinggi imannya. Lebih jujur. Lebih ikhlas. Lebih rajin beribadah. Lebih amanah. Wallahualam.

Mungkin orang yang mengeluarkan statement itu bermaksud lain.. tapi pada saat itu... aku betul2 terasa. Bagi aku, statement itu adalah statement yang discriminate. Am i too emotional? U've pressed the wrong button, darling...!


Salam kasih.


p/s: entry ini telah diedit beberapa kali.. untuk mengurangkan rasa 'ledakan' emosi dalam tulisan aku.. dan untuk menjaga hati orang yang mengeluarkan statement ini.. see.. aku masih boleh kompromi..

10 comments:

mamai said...

belajar apa subject pun ianya tetap ilmu bukan belajar bodo, bodo aku tak setuju...

KM said...

semasa sekolah, budak2 ditapis, yang berjaya upsr akan masuk sekolah sains (asrama penuh), lepas pmr, hanya yang kira ada syarat je boleh amik aliran sains, tak nafi ada yang minat sastera walaupun straight A tapi amik sastera, selalunya amik perdagangan tapi kecik je peratusnya.

sapa2 yang straight A STPM or matrikulasi je dpt masuk fakulti perubatan, bukan senang nak buat gitu walaupun otak bergeliga.

kat universiti...budak sastera 3-4 tahun dah siap belajar..doktor kalau boleh siap 4 tahun belajar..mesti doktor tu giler.

tapi terbalik lak selepas abis universiti..

selepas keluar universiti....pelajar sastera jauh lebih berjaya dari sains.....ketua2pengarah jabatan kerajaan sampai ketua setiausaha negara, busisnessman, pemimpin2 negara mostly dari aliran sastera.

pelajar paling bijak selalunya jadi doctor..doktor berkerja dibawah arahan orang sastera. Ketua pengarah kesihatan Malaysia (doktor) pun dibawah Ketua setiausaha kementerian kesihatan (PTD - sastera). pakar2 jantung negara kat IJN semua berkerja dibawah arahan lembaga pengarah yang bukan doktor, busisnessman.

bagi saya, belajar menyusu ibu is the best....semua man from lahir tak kira sastera or sains nak belajar menyusu ibu dari kecik sampai ke tua hehehe

that's all.sekian.terima kasih.

ciktipah said...

sapa buat stetment camtu haa? aku pun tak setuju. belajar bodo2? wah wah wahhh...

adibah said...

mamai,

sebab itu aku jadi angin..!

adibah said...

ciktipah,

orang sains yang pandai.. of course! :-)

KM said...

ok. bye.

Edzlin said...

kalau masa zaman sek, budak art paling susah sbb banyak projek kena siapkan. hmm, dalam dunia ini, tiada apa yg mudah dalam pembelajaran.

kak dib, good luck for exams

adibah said...

edzlin,

thank you

Kapten Luffy said...

berlagaknya statement tu

adibah said...

Kapten,

statement itu sangat ganggu emosi aku.