Tuesday, October 21, 2008

Jangan Bersedih Lagi

Kadangkala dalam keriangan, ada diantara kita yang bersedih dan gundah gulana. Dalam kami sepejabat keriangan gelak tawa menyambut majlis Aidilfitri, ada kawanku yang dilanda kesedihan. Aku nampak matanya berkaca. Aku dapat mencuri pandang wajahnya yang sugul. Dalam kesibukan kami menjamu selera dengan pelbagai juadah, dia hanya mengelamun entah ke mana. Merah mata ketara. Tapi dalam masa yang sama, kadangkala terlihat senyuman dan tawa dilemparkan pada mereka yang sebenarnya tidak sedar dan tidak tahu tentang apa yang sedang menimpa dirinya. Dan aku terlihat dalam senyum dan tawanya itu, matanya masih berkaca.

“Kenapa Tuhan selalu menguji aku dengan ujian yang berat?” soalnya kepada aku.

Jawapan aku mudah. “Because you are STRONG! Kalau apa yang berlaku tak dapat diperbaiki, redhalah dan terimalah kenyataannya. Allah itu Maha Mengetahui”


Photo from Google Image


Untuk sahabat,

Bersabarlah dengan dugaan Allah ini. InsyaAllah, aku doakan yang terbaik untuk kamu. Tidak salah untuk kamu merasa sedih dan menangis, tapi biarlah rasa sebak dan tangis itu sekejapan sahaja dan kemudian kembalilah sebagai seorang yang lebih KUAT. Sebagai sahabat, aku akan cuba membantu setakat yang aku mampu. Supaya kamu tidak bersedih lagi.

Sahabat,

Be strong, okay…!


Salam kasih.


6 comments:

Zuer said...

zuer mcm tau jer saper orng tuh!!! huhuhu

CikTipah said...

hmm btol mcm uols cakap tuh. harap sahabat uols tu kuat menempuh segalanye.

SeptemberSebelas said...

zuer,

tau ye? ye? ye? hehehehe ;-)

SeptemberSebelas said...

ciktipah,

insyaAllah uols..! berkat dia melayan sewel iols ini.. elok la dia nanti.. hiks!

kajangmalimintamintalahringanujian said...

“Kenapa Tuhan selalu menguji aku dengan ujian yang berat?” soalnya kepada aku<---nice question...

semua orang mesti akan kena ujian kan...yang paling berat sebenarnya bukan kita kita tapi Nabi-Nabi dan Rasul-Rasul. tak gittew kak senduk? opss!! tersasul sampai kak senduk lak hihi..

SeptemberSebelas said...

Kajangmali,

Yeap.. true.. Kita diuji untuk menguji kekuatan dan ketabahan iman..