Thursday, March 12, 2009

Biji Kundang Itu Ungu


Tadi, Nora bawak seplastik buah kundang ke office. Thank you, Nora. Temanku kata, kalau di tempat dia orang panggil buah Star. Pastu dia komplen "patutnya belimbing ler di panggil buah Star". Belimbing tu buah Star kalo direct translation dari bahasa omputeh Starfruit. Huhu.



Purple ataupun ungu kadangkala dipanggil dengan nama warna biji kundang. Being so curious, CikMatKhair tadi telah mengupas biji buah kundang tu. Dan dibelah dua. Mmm.. betullah warna biji kundang itu adalah purple ataupun warna ungu.

Sekian sahaja ujikaji warna untuk hari ini. Kita jumpa lagi di lain siaran..!


Salam kasih.

14 comments:

[danial][ma] said...

hej! Adibah...orange and purple...what a great combination of colours...;-)

zino said...

nampaknya ujikaji berjaya hehe..

KM:-) said...

rasanya sebab warna biji lah, keluarga diraja memanggil buah tersebut buah star, sebab warna ungu tu dorang memanggilnya sebagai warna putih star, utk keterangan lanjut sila tanya cik abe nora.

cikmatkhair buat eksperimen bagai buah kundang dibelah dua ker nih? apa kata buat eksperimen seterusnya, makan biji kundang utk kurangkan berat badan, nora mesti suka nih hehehe

ciktipah said...

ai loike laaa buah nih. kalo beli sekilo aku bleh abiskan dlm masa 2 hari je ok. tp selalu kena bising sb buah ni masam.

Kak Senduk said...

hey uolsss...tertelan biji kundang ker uolss?..salam ziarah uolss

Ma_sUyinFiqah said...

salam ziarah,
Orang melaka panggil ungu bijik kundang. Husband saya orang kedah...kami bertekak gak ari tu pasal sorang kundang sorang setar.

cokolat said...

nok
naper slama ni aku ingat kundang tu adalah kaler oren?
siannyer aku ni....

adibah said...

hi Danial,

how r u? yeap.. natural color.. amazing! :-)

adibah said...

zino,

lain kali nak buat ujikaji lain pulak..

adibah said...

KM,

putih star? obviously bukan kaler putih ler KM... putih = white? kan?

adibah said...

ciktipah,

lepas tu semput eh, nok? kan? kan? kan?

adibah said...

KakSenduk,

Selamat datang ke rumah iols! Belum tertelan lagi la uols.. Masih selamat lagi.. huhu

adibah said...

Mas,

Selamat datang.. Tu lah kan.. kundang & setar adalah benda yang sama..:)

adibah said...

cok..ko ni wat lawak la pepetang buta nih... ekekkekeke