Saturday, March 21, 2009

Hobi Baru

Apa itu hobi?

Kalau di guggle di wikipedia, katanya:
Hobbies are practiced for interest and enjoyment, rather than financial reward. Examples include collecting, creative and artistic pursuits, making, tinkering, sport and adult education.
Hobi selalunya dikaitkan dengan mengumpul. Mengumpul setem jadi hobi. Mengumpul phonecard (budak2 la ni tau ke phonecard tu apa?) pun jadi hobi. Mengumpul gambar dan majalah yang ada muka artis fevret pun hobi jugak. Kan CikTipah? Hiks!

Tapi yang aku takleh nak terima, bila tengok kat majalah, ruangan kembang setaman... ehh...jap.... kembang setaman ke mekar setaman eh? Mmm.. apa2 je lah.. haa.. bila belek2 kat ruang tu, ada jugak yang letak muka skema then diletak hobi di masa lapang : Termenung.

Aduhai... wa takleh terima beb!! Banyak lagi hobi yang boleh diletak kat dalam magazine untuk ditatap dikutuk satu Malaysia nih. Misalnya.. hobi membasuh kereta, ataupun hobi melipat kain ataupun hobi memasak megi. Kan ke lebih berfaedah dan aktif je bunyinya?

Bercakap tentang hobi.. aku ada hobi baru.. iaitu mengumpul wang syiling Limaposen dan wang kertas 5 hengget. Tadi masa nak bayar CheezyWedges kat KFC Mydin USJ, aku belek purse, tengok2 ada 3 keping duit 5hengget. Terus aku terfikir nak kumpul lah note 5hengget ni macam aku tengah kumpul duit syiling 50sen (yang baru ada 4 keping) hehe..

Kalau ikut etymology hobi,
"Engaging in a hobby can lead to acquiring substantial skill, knowledge, and experience. However, personal fulfillment is the aim."
i) substantial skill - kekuatan dan semangat nak mengumpul duit limaposen & 5hengget

ii) knowledge - ada ilmu untuk mengira sifir 5 dan buat prinsip perakaunan (keluar masuk aliran tunai)

iii) experience - pengalaman mengajar segalanya.. kalo dah dintis (read:pokai) ada jugak alternative lain selain dari mengorek dari ASB atau mana2 dinding bank untuk berbelanja (read:personal fulfillment)




Tengah semangat nih...! Harap2 menjadi ler hobi baru aku ni.. insyaAllah.. mana tau, sebulan dua kumpul dah boleh jalan2 kat AbibJiwel... huhu.

Salam kasih.

8 comments:

Anonymous said...

ko tau tak nok aku blum penah jejak ke mydin usj tuh. bulan 4 ni baru rancang nak pegi.

adibah said...

ciktipah,

jom! aku bawa kamu ke sana..

zino said...

tak lama lagi bank negara akan buat pengumuman... kekurangan edaran duit siling 50 sen dan 5 inggit di pasaran tanpa di ketahui punca nya hehe

adibah said...

zino,

ye ke?? alamak!!! larikk!!!!!!! huhuhu

patungcendana said...

untung gak ye, hobby kumpul duit ni...esp time2 ekonomi meleset ni...hehehe

salam...

ya...selalu2 lah datang blog saya...saya suka puisi...:-)

adibah said...

patungcendana,

ye.. time gawat2 gini.. kena tambah hobi, kan?

insyaAllah... singgah selalu ya..

saya pun suka puisi :-)

Anonymous said...

laaaaa sejak bila nih suka kumpul duit samah????

nasib tadek note RM7 kan hehe

adibah said...

KM,

baru je KM.. nampak sangat KM dah lama tak masuk blog ni..

nak samah!!!! huhu