Thursday, March 5, 2009

Mosquito Repellent


Sejak peristiwa hitam digigit nyamuk aedes yang mempunyai virus denggi sebanyak dua kali tu, aku sangat-sangat trauma (trauma katanya...!!! opsss!!!!) dengan nyamuk. Sebab tu lah aku duduk kat kondomaniam tinggi ni, sebab nak ngelak dari nyamuk. Tapi, nyamuk sekarang dah pandai naik lift laaa... kat kawasan tinggi2 macam rumah aku ni pun, kadang2 sesat gak nyamuk sekor dua...



Pengalaman malam pertama (hmmm.. mesti lepas ni mesti banyak hit kat blog ni.. heheheh) aku di rumah cikTipah, aku diserang nyamuk masa tidur. Tutup kaki, digigitnya tangan, tutup kaki tangan, digigitnya muka. Aduhai.. bertepuk tampar aku dengan nyamuk malam tu. Bergurau manja di malam pertama (haa... hit lagi.. hit!!!! hahahaha) bersama nyamuk kaedahnya...


Esoknya, masa di Jusko Terbrau City, kami singgah ke farmasi. Senyap2 aku gi cari mosquito repellent. Memula nak beli mopiko.. tapi pikir, mopiko berfungsi setelah digigit nyamuk. Jadi aku cuba mencari alternative untuk mengelak dari kejadian digigit nyamuk, aku ternampak benda nih. Prevention is better than cure, kan?


Mosquito repellent. Sesuai dengan pencarian aku, nak mencari sesuatu yang boleh mencegah dari digigit nyamuk. Mahal uols.. harganya lebih kurang Seploeh Hengget!! Cara memakainya begini...

Mosquito repellent ni, berbentuk wrist band. Boleh dipakai di pergelangan tangan atau kaki katanya.. Bau wangi, macam bau ubat menghalau nyamuk dari serai wangi tu.. Sebelum pakai tu, kena cucuk lubang-lubang kecik, biar keluar bau serai wangi tu.

Cara menggunakannya.. Jadi bila tidur, takda lah gangguan nyamuk katanya.. Tapi... NAN ADO!!! Nyamuk2 di rumah cikTipah, sangat kebal ok.... Aku rasa ada 'orang tu' dah bagi isyarat kat nyamuk2 tu suruh serang kitorang. Hahahahaha.

Beberapa minit selepas memakai, memang rasa aman je.. lepas tu... nggggingggggggggggggggg ngingggggggg nyamuk buat pertunjukan udara dekat dengan telinga. Terbakar rasanya uols...!!!! Malam pertama tu, cikTipah kata dia tak diserang. Tapi, setelah aku menggunakan wrist band itu, teruk jugak cikTipah kena serangan nyamuk..!

Bila aku tengok balik nama kat peket dia tu.. ada perkataan Q-Mos. Owhhh.... patutlah banyak nyamuk attack malam tu.. rupanya nyamuk tu beratur nak menyerang (Q = queue, Mos = mosquito)... abih beratur nyamuk2 semua nak menggeget!!!! Adeihhhhh!!!!


Aku memang takut kalo kena gigit nyamuk.. takut peristiwa hitam itu berulang kembali..


Salam kasih.

8 comments:

Tijah said...

tgk ko pakai tag tu tingat cam bebi baru lahir...pkai tag gak. siap ado namo omak eh skalik!!!

Anonymous said...

kt umah haku selalu ada nyamuk time musim panas je tau. tatau apsal tetiba time uols dtg nyamuk adalah bnyk dan sgt annoying disitu. adakah uols yg menarik minat nyamuk2 yg tgh holiday tu utk dtg? atau mungkin benar teori "org ittew" bg isyarat kt nyamuk2 berkenaan? sila lah isi dgn jwpn yg sesuai. sekian time kasih.

NouroulSuhaimi said...

kalo anak aku pakai aku rasa 5 minit je ada kat tangan dia!

adibah said...

Tijah, aku tengah prektis nih!!! Prektis!!! hahahahahaha

adibah said...

Ciktipah,

aku pun tatau nak jawab cemana.. musykil.. musykil..!

adibah said...

Cok, kalo afif pakai.. agaknya abih dia pusing2kan tag tu.. hehe

Anonymous said...

salah cara pemakaian lah tu gamaknya, cuba baca elok2. kut-kut arahan pemakaiannya begini: pakaikan tag ini kepada nyamuk-nyamuk di sekeliling anda, anda pasti dapat tido nyenyak.

adibah said...

KM,

Gittew ya... owh.. tapi.. situasinya haruslah

1) Nyamuk itu membesar hingga boleh muat masuk tag ittew

2) Ataupun tag tu haruslah kecil2 halus2 supaya boleh dipakai dek nyamuk2

Ngarut dah nehh!!! Opsss!