Wednesday, March 11, 2009

Ice Breaking


Berapa agaknya kutipan filem Geng Pengembaraan Bermula ya? Dah sampai ke sasaran RM10juta tu? Aku rasa watak Upin&Ipin adalah kartun yang paling popular sekrang ni selain dari kartun Wonderpets kat TV9 tu. Budak2 kebanyakannya tau nyanyi lagu Wonderpet tu.. kan?

Personally, aku tak setuju bila semua kartun2 omputeh ni di alihbahasa ke bahasa Malaysia. Sedangkan dalam masa yang sama, bebudak sekarang dah study Maths & Science in English. Biarlah, jangan translate. Biar budak2 tu biasa dengan English. Sebab, aku rasa kartun2 dan citer2 untuk remaja ni adalah salah satu median untuk budak2 kecik belajar English. Diorang boleh belajar English bila tengok cerita tu dalam English dan baca translation yang ada kat bawah tu. Sebab aku ingat lagi Teache aku masa Form 1 kata : Watch TV. And read the subtitle. Dan memang senang pun kalau belajar macam tu. Itulah pendapat aku..

Upin&Ipin ni memang famous. Bila dah keluar filem Geng Pengembaraan Bermula ni.. lagi bertambah famous. Sekarang ni kat pasar malam dah banyak t-shirt Upin&Ipin di jual. Upin&Ipin ni pun boleh jadi IceBreaker untuk bercakap dengan anak2 kecil. Sebab anak2 ni ada yang pemalu kalau jumpa orang kali pertama. Nak cakap pun tidak. Senyap je & duk perati je orang yang dia jumpa tu.

Sebagai ice breaker, cuba citer pasal Upin & Ipin. Cerita pasal Rajo & lembu dia Sappy. Sikit-sikit Cerita pasal Opet.. Bila kita dah mula bercerita tu.. mesti anak tu mula senyum.. dah mula angguk2 geleng2.. dan kemudian tup2 dah nyanyi berani bercerita dan nyanyi2 dah..!! Aku dah try untuk anak kecil 3 tahun. Menjadi.. !!! Betul.. cubalah!!:-)



Salam kasih.

10 comments:

Anonymous said...

hehehe
bebudak memang suka geget ice

Ana Ali said...

siapakah budak yang berumur 3 tahun itu???..... meh aku try jugak ....

Anonymous said...

anak sapakah yg uols test2 tu uols? bak meh cite sket meh. hikhikhik.

zino said...

si hazwan tak payah cakap la.. memang banyak cakap hehe

adibah said...

KM,

Bapak budak & mak budak pun ada gak yang suka geget ice nih...

adibah said...

Ana,

Cuba try test dengan anak buah ko dulu.. Hehe

adibah said...

Ciktipah,

Anak orang.. bukan anak kucing atau anak patung.. Itulah ceritanya.. hiks!

adibah said...

Zino,

Hehehe.. budak2 ada yang bila jumpa stranger depa senyap je.. ada jugak yang macam hazwan.. selamba je kan?

NouroulSuhaimi said...

xpernah tgk lagi wonderpets..

adibah said...

cok,

wonderpets tu time keje.. bukan time weekend rasanya