Thursday, June 25, 2009

36:36


Alhamdulillah, berjaya jugak meng'qadha' puasa untuk hari ke 7. Another few days to go including 3days in a row yang aku kena buat. Bukan puasa nazar, but something similar to puasa nazar. Tadi, nak tunggu masa berbuka, sambil2 aku online, lompat2 blog dan belek2 FB, aku dengar2 jugak tv. Yes.. i hardly watch tv.. setakat 'dengar' tv dan intai gitu2 jer..

Channel 106. Astro Oasis yang jarang sangat aku tengok. Pernah tengok channel ni tak? Aku dengar cerita ada orang banned channel ni sejak kes rumahtangga 'ikon' channel nih.. Apa la.. sikit2 ban.. sikit2 ban.. Agaknya time sekolah dulu korang main band kot kan? takda pulak sibuk nak ban rokok,kan?. Duh..!!

Lepas waktu berbuka, aku still jugak belek2 facebook.. Titiba aku dengar ustaz baca surah Yassin kat 106. Aku intai2.. kemudian aku terpaku. Tidak. Bukan sebab ustaz ittew ye.. Sebab bacaan Yassin tu siap dengan terjemahan sekali. Aku terus tinggalkan lappy, dan duduk kat sofa.. 'ikut' bacaan ustaz tu, sambil mata aku memandang setiap baris-baris terjemahan surah Yassin..

Entah kenapa.. rasa sayu sangat.. Syahdu. Setiap ayat2nya bercerita meresap terus ke dalam hati. Dalam jiwa aku. Merawat hati aku yang luka. Mengisi kekosongan di dada. Menenangkan minda yang berkecamuk. Menyejukkan hati. Airmata aku mengalir laju. Rasa hiba. Banyak sungguh kekurangan dan kelemahan diri ini. Allah itu Maha Besar. Maha Mengetahui. Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Aku teringat, pesan seorang hamba Allah pada aku.. Katanya, "Di setiap solat, pada sujud terakhir, kau baca ayat 36, surah Yassin. Mudah2an cepat dipertemukan jodoh.." Tadi aku nampak terjemahannya;

"Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui."

Barulah aku recall yang Dr.Fatma Al Zahra pun pernah ajar, untuk baca ayat ini sebelum keluar rumah setiap pagi. Hmm.. pelupa sungguh hamba. Alhamdulillah, dibukakan hati untuk nonton Astro106 hari ni. Aku percaya, setiap yang berlaku, setiap kejadian itu adalah dengan izin Allah..
Surah Yassin, ayat 82. Terjemahannya;

"Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berkata kepadanya: "Jadilah!" Maka terjadilah ia."

Cuma sebagai hambaNya, kita kadang2 tidak dapat melihat, rahmat disebalik kejadian, sehinggalah kejadian itu sudah berlalu.. Wallahualam.


To everyone.. Selamat Malam Keliwon...



Salam kasih.

6 comments:

saya kurus said...

adibah, syahdu betul entry kali ni..i tell u..tiap perkara ada sebabnya..just think +ve mungkin u akan jumpa org yang lebih baik..
believe it.. tuhan maha adil..

saya kurus

::@FiQ said...

keliwon cam hampehh malam nih!...
mengarut citenyer...

adibah said...

CikKurus,

Amin.. mudah2an.. Terima kasih atas doa anda.

adibah said...

Afiq,

Akak tak penah nengok citer Keliwon tu dik..

edzlin007 said...

moga esok sinar lebih baik.

adibah said...

edzlin..

Amin.. InsyaAllah..terima kasih, sis