Sunday, June 7, 2009

Yang Aku Baca


Sebenarnya dah lama dah aku baca artikel ni dalam akhbar. Dan bila sekarang ni tengah sibuk hal artis nasyid + ustaz 'ikon' dan isterinya terus aku teringat semula artikel ni. Cerita yang panasnya setanding dengan panasnya cuaca dunia sekarang ni..! Kalau dibukak gelanggang tentang isu ini di pejabat, nyata riuh sepejabat membincangkannya. Masing2 dengan pendapat masing2. Yang kadangkalanya lebih emosi dari rasionalnya. Tadi, aku cuba google, cari artikel ini, dan akhirnya terjumpa juga..


Apa yang menarik perhatian aku adalah pada 1/4 yang terakhir artikel itu. Sesuatu yang aku rasa ada rasionalnya dan harus difikirkan sebelum menerima lamaran untuk mereka yang dilamar menjadi isteri kedua.


Namun, ketika anda menerima lamaran bakal suami untuk bergelar isteri kedua, berhati-hatilah ketika menerima lamaran dengan meneliti beberapa perkara iaitu:


  • Tanya dan lihat: Adakah dia lelaki bertanggungjawab kepada keluarga dan ibu bapanya? Jika ya, maknanya dia akan bertanggungjawab juga kepada diri anda.

  • Adakah dia menjaga solat setiap kali berjumpa anda? Jika ya, maknanya dia lelaki yang tahu perkara asas.

  • Adakah bakal madu anda terdidik akhlaknya? Jika ya, mudah untuk anda berbaik-baik dengannya.

  • Adakah dia punya pekerjaan tetap sekian lama? Jika ya, maknanya dia tetap pendirian dan tahu maksud kehidupan.

  • Adakah dia faham mengenai perkahwinan sama seperti yang anda faham?

    Jika ya, mudahlah bagi anda dan dia bertolak ansur. Jika tidak, lebih baik berfikir dua kali kerana tidak semua perempuan atau lelaki kental. Ramai juga yang mengambil peluang dengan konsep poligami ini, namun hanya mereka yang berwibawa saja mampu melakukannya.


  • Kalau nak baca artikel sepenuhnya, sila ke laman ini di myMetro.




    p/s: Fikir dua kali? Cukup ke?


    Salam kasih.

    8 comments:

    Su iJamm said...

    untuk yg baru nak kawen, ceklist tu sama je kan..?

    ::@FiQ said...

    owhh sye semstinyer belom rediii!

    adibah said...

    Su iJamm,

    betul.. cuma minus part madu tu..

    err.. bila gik tek? ;-)

    adibah said...

    afiq,

    huhuhuhuhu... i am redi alredi!!! kekeke

    Ana Ali said...

    cik dibah, redi alreadi..WOW

    adibah said...

    ana,

    of coz i'm ready.. dah umoq 35, takkan tak ready lagi nak kawen kan?

    Hazey said...

    Perkahwinan itu satu komitmen sepanjang hayat, dan ianya penuh dengan jalan penuh liku tak sunyi dari segala dugaaan dan cabaran.... moga kita mengecapi kebahagiaan yang kita cari...

    adibah said...

    Hazey,

    Betul... sangat setuju.. Semoga mencapai kebahagian abadi, insyaAllah. Amin..